Dunia semakin pelik..

Salam sejahtera, semoga semua yang sudi berkinjung senantiasa dalam rahmat Allah.

Bismillah walhamdulillah,

Lama saya merenung, melihat kehidupan hari ini yang semakin hari semakin sukar ditelah. Manusia kian berubah, mengejar sesuatu yang kelihatan enak dan indah di dunia yang fana.

Meneliti maksud surah Al Áadiyaat pagi tadi membuat saya rasa takut. Sangat takut…. Bagaimana saya mahu menghadapi hari itu nanti.

Surah Al-Adiyat
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Demi Kuda Perang yang tangkas berlari dengan kedengaran kencang nafasnya. (1) Serta mencetuskan api dari telapak kakinya. (2) Dan meluru menyerbu musuh pada waktu Subuh. (3) Sehingga menghamburkan debu pada waktu itu. (4)Lalu menggempur ketika itu di tengah-tengah kumpulan musuh. (5) Sesungguhnya manusia sangat tidak bersyukur akan nikmat Tuhannya. (6) Dan sesungguhnya dia (dengan bawaannya) menerangkan dengan jelas keadaan yang demikian. (7) Dan sesungguhnya dia melampau sangat sayangkan harta (secara tamak haloba). (8) (Patutkah dia bersikap demikian?) Tidakkah dia mengetahui (bagaimana keadaan) ketika dibongkarkan segala yang ada dalam kubur? (9) Dan dikumpul serta didedahkan segala yang terpendam dalam dada? (10) Sesungguhnya Tuhan mereka Maha Mengetahui dengan mendalam tentang (balasan yang diberikanNya kepada) mereka pada hari itu. / (11)
Color blocking di era millenium sekarang sungguh mengganggu saya! Banyak lagi perkara lain menyebabkan saya melihat dunia semakin pelik. Namun saya puas mencari rasional color blocking ini dalam beribadah. Sudah ada peniaga yang mula berani menggunakan istilah  ‘çantik-cantik mengadap Allah‘.
Benar, Allah suka kita cantik mengadapNya, namun benarkah mahu cantik untuk Allah? Bukan untuk manusia? Allahurabbi, sudah ada produk telekung yang menjadi trend pula dengan warna garang yang pada saya bukan untuk Allah tetapi menarik perhatian manusia. BENAR, ianya tidaklah salah. Namun ia seolah-olah suatu pertandingan menghasilkan perasaan ‘aku punyalah paling cantik’ . Cuma pandangan saya yang kekurangan ilmu.
Pakaian, tudung juga sekarang trendnya lumba warna! 🙂 Saya reka istilah ni.
Peliknya, manusia memandang sesuatu yang tidaklah penting menjadi keutamaan. Sedangkan solat itu sendiri masih banyak perlu dipelajari. Jika diperhalusi, saya sendiri tidak tahu berapa banyak agaknya solat saya diterima Allah. Mungkin ada (harapan saya) mungkin sedikit…. Mohon janganlah sampai tiada…..
Kenapa kita tidak berlumba untuk mengejar bekalan akhirat? Kenapa masih risau belum kelihatan cantik sedangkan cantik di mata manusia belum tentu cantik disisiNya!
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s