Mereka…

Subhanallah, saya terkedu menatap gambar-gambar Misi Solidariti Gaza. Syabas anak-anak muda Malaysia yang sudi menjejak kaki menghulur sumbangan ke sana. Saya juga ingin ke sana jika berpeluang… Namun apa yang boleh saya buat? Saya tidak kuat untuk berjuang membantu mereka. Pergilah jika ada pemuda gagah yang lebih bersemangat mencari syahid ….

Saya amat terharu membaca adanya anak muda yang sanggup menjual motosikal untuk ke sana. Tahniah ! Semoga jihad ini tercatat sebagai jihad yang dirahmati Allah jika pun tidak syahid. Anak-anak Gaza tidak takut mati, malah, mereka bercita-cita menjadi pejuang Hamas. Kita? Anak-anak kita? Masih lalai dan berseronok disini.

Kita sekarang musim cuti sekolah, ke sana ke mari bercuti membelanjakan duit untuk bersenang-senang. Mereka, sebutir gandum pun belum tentu masuk perut untuk setiap hari tetapi tidak pernah takut apalagi mahu lari dari negara yang dikatakan ketakutan.

Maafkan saya kerana tak mampu membantu kalian melainkan doa serta sumbangan tak seberapa.

 

JENAZAH BERUBAH MENJADI BABI HUTAN
Seorang anak mendatangi Rasulullah sambil menangis. Peristiwa itu sangat mengharukan Rasulullah S.A.W yang sedang duduk bersama-sama sahabat yang lain.

“Mengapa engkau menangis wahai anakku?” tanya Rasulullah. “Ayahku telah meninggal tetapi tiada seorang pun yang datang melawat. Aku tidak mempunyai kain kafan, siapa yang akan memakamkan ayahku dan siapa pula yang akan memandikannya?” Tanya anak itu.

Segeralah Rasulullah memerintahkan Abu Bakar dan Umar untuk menjenguk jenazah itu. Betapa terperanjatnya Abu Bakar dan Umar, mayat itu berubah menjadi seekor babi hutan. Kedua sahabat itu lalu segera kembali melapor kepada Rasulullah S.A.W.

Maka datanglah sendiri Rasulullah S.A.W ke rumah anak itu. Didoakan kepada Allah sehingga babi hutan itu kembali berubah menjadi jenazah manusia. Kemudian Nabi menyembahyangkannya dan meminta sahabat untuk memakamkannya. Betapa herannya para sahabat, ketika jenazah itu akan dimakamkan berubah kembali menjadi babi hutan.

Melihat kejadian itu, Rasulullah menanyakan anak itu apa yang dikerjakan oleh ayahnya selama hidupnya.

“Ayahku tidak pernah mengerjakan solat selama hidupnya,” jawab anak itu. Kemudian Rasulullah bersabda kepada para sahabatnya, “Para sahabat, lihatlah sendiri. Begitulah akibatnya bila orang meninggalkan solat selama hidupnya. Ia akan menjadi babi hutan di hari kiamat.”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s