Sebelum Hari Guru

Teragak-agak sebenarnya saya ingin kongsikan kisah ini. Semoga tidak ada yang tersilap tafsir…

Peristiwa terjadi di sebuah sekolah di Malaysia 3 hari sebelum sambutan hari guru.

Kisah mengenai seorang guru, berada dalam jawatankuasa disiplin sekolah. Guru cuba menegur seorang pelajar kerana dilihat berada di kawasan tidak sepatutnya semasa p dan p berjalan. Pelajar tersebut ialah pelajar yang beliau sendiri pernah mengajar, namun bila ditegur pelajar menjawab dengan biadab. Bila dipanggil namanya, dia menjawab ” So what!!!!??”.

Kekangan masa, guru ini perlu berkejar untuk ke raptai sambutan hari guru di luar sekolah tidak dapat meneruskan sesi penjelasan dengan pelajar terbabit. Kaunselor dihubungi, dan dimaklumkan.

Selang beberapa ketika, seorang guru lain terpandang pelajar yang ditegur oleh guru pertama tadi memegang pisau sambil berjalan melintasi laluan kaki lima. Lantas, berlaku pergelutan merampas pisau tersebut sambil dibantu oleh beberapa pelajar lain. Pelajar bermasalah tadi menangis, dan dipanggil ke bilik KB namun dia dengan selamba keluar dari bilik KB begitu sahaja.

Hari berikutnya, pelajar ini masih datang ke sekolah dan dimaklumkan oleh rakan-rakannya membawa senjata lain pula. Kes dirujuk kepada pentadbir dan sidang kes diadakan sehari sebelum sambutan hari guru. Hasil sidang kes, didapati :

  • Pelajar tersebut mengalami masalah dalaman yang teruk
  • Ibu dan bapa berpisah
  • Ayah yang panas baran
  • Minggu sebelumnya pernah di pukul oleh ayahnya menggunakan iron board
  • Tekanan emosinya, menyebabkan dia membawa senjata ke sekolah supaya dapat memberikan senjata itu kepada guru disiplin yang menegurnya tadi, terserah jika guru itu mahu mencederakan dia.
  • Jika guru itu enggan, dia berhajat melukakan dirinya di hadapan guru tersebut.
  • Dengan konsep sekolah penyayang, salah seorang ahli dalam sidang kes mengutarakan cadangan solusi supaya pelajar ini ‘dinasihatkan’ untuk berehat dari sesi persekolahan.
  • Cadangan tersebut di bangkang oleh ahli sidang yang lain, kerana ‘dinasihatkan’ itu bukan sejenis hukuman sedangkan membawa senjata ke sekolah adalah kes berat.
  • Akhirnya sidang bersetuju pelajar di buang sekolah.

Motif saya mengutarakan kisah ini ialah….. mahu menyatakan bahawa punca masalah disiplin pelajar ialah masalah dari rumah. Akibatnya, mereka beronar di sekolah dan memaksa guru untuk memikirkan masalah mereka malah membuang masa guru yang sepatutnya diperuntukkan 100% untuk mengajar kepada penyelesaian kes disiplin.

Mereka membabitkan pula keselamatan pelajar lain malah guru sendiri. Masalah datang daripada keluarga, tetapi bila berlaku kejadian tidak diingini kesalahan diletakkan kepada pihak sekolah.

Wajarkah kami dipersalahkan jika pelajar tidak cemerlang? Kami tidak cukup tangan dan masa untuk menangani terlalu banyak cabang tugas mengatasi ruang masa pengajaran dan pembelajaran.

Tolonglah kami membentuk anak-anak bermula dari asuhan pertama di rumah.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s