Istimewa buat pendidik

Sempena Hari Guru, seorang teman sejawat menghulurkan bingkisan berwarna kuning tulisan tangan beliau. Sungguh saya tersentuh membacanya pada awal pagi sambutan hari istimewa untuk warga pendidik.

Teringat kedua ibu bapa, pendidik pertama dalam sejarah pendidikan saya sendiri. Seterusnya guru-guru yang pernah mendidik saya, malah guru-guru yang kini sedang mendidik anak-anak saya…..

Warkah tersebut berbunyi begini.

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Memang sunnah orang berjuang, walau berbagai usaha dilakukan namun hanya  segelintir yang menerima dengan baik. maka pujuklah hatimu dengan hadis Nabi s.a.w yang mafhumnya:

“Andaikata Allah memberikan hidayah kepada seseorang kerana hasil usahamu, adalah lebih baik bagimu dari dunia dan seisinya”

 Untuk menambah saham akhirat kita, marilah kita sentiasa mendorong manusia ke arah kebaikan kerana, sabda Nabi s.a.w mafhumnya:

Orang yang memimpin atau mendorong ke arah kebaikan mendapat pahala seperti orang yang membuat kebaikan tersebut”

 Dalam melaksanakan mal makruf dan nahi mungkar kita perlu berada di dalam satu saff yang saling bantu membantu semoga kita sentiasa mendapat rahmat dan bantuan Allah s.w.t .

Firman Allah,

 إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلَّذِينَ يُقَـٰتِلُونَ فِى سَبِيلِهِۦ صَفًّ۬ا كَأَنَّهُم بُنۡيَـٰنٌ۬ مَّرۡصُوصٌ۬

Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh.

( As saaf : 4 )

Apabila kita merasa keletihan dalam usaha dakwah ini, ingatlah kepada hadis ini supaya kita sentiasa redha.

“Sesiapa yang merasa letih pada petang hari kerana usaha yang dilakukan pada waktu pagi, maka dosanya telah diampunkan”

 Iringilah usaha kita dengan doa, kerana Allah berfirman

وَقَالَ رَبُّڪُمُ ٱدۡعُونِىٓ أَسۡتَجِبۡ لَكُمۡۚ إِنَّ ٱلَّذِينَ يَسۡتَكۡبِرُونَعَنۡ عِبَادَتِى سَيَدۡخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ

mafhumnya,

Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk Neraka Jahanam dalam keadaan hina.

( Ghaafir : 60)

Ingatlah satu hadis mafhumnya:

Laluilah kehidupan ini sebagaimana yang kamu kehendaki tetapi ingatlah kamu pasti menemui kematian. Cintailah sesiapa sahaja yang kamu inginkan tetapi ingatlah kamu akan berpisah dengannya. Buatlah apa yang kamu suka tetapi ingat, setiap amalanmu pasti dibalas. 

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN TERLETAK PADA QIAMULLAILNYA DAN KEHEBATANNYA ADALAH APABILA IA TIDAK BERGANTUNG KEPADA SESIAPA KECUALI ALLAH.

SELAMAT HARI GURU

IKHLAS  DARI,

MAKDIS 2012

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s