Salah tafsir atau tafsiran hajat?

Seseorang yang dekat dengan kami bercerita, tentang program satu program pagi di TV9.  Bersungguh sekali beliau memberitahu kami bahawa:

  1. Harta hibah perlu dibahagi semula secara faraidh
  2. Hibah tak boleh pakai ( mungkin bagi beliau tak adil)

Lalu saya rasa sedikit tertanya2 sejak bila pulak Hibah tak diterima sedangkan Hibah itu dibenarkan.  Tidak ada had pula tu setahu saya. Untuk mendapat penjelasan sewajarnya, saya layari semula tonton.com untuk melihat siaran episod tersebut sendiri. Ternyata benar telahan saya, beliau telah silap tafsir.

Samada tafsiran itu benar2 kerana beliau gagal memahami atau sengaja berbuar demikian bagi menggambarkan ketidakpuasan hatinya. Hukum Allah tidak seharusnya mengikut kehendak kita.

Sehingga kini saya masih tertanya2 kenapa manusia selalu kalah dengan kehendak nafsu… termasuklah saya.

Faraidh 2

Leave a Reply

